Friday, January 16, 2009

Mua

Macam mana aku nak eja untuk bantu orang pronounce perkataan tu dengan betul? Mu-we? Mu-wa? Entahlah. Aku pun tak pasti. Tapi yang aku pasti, mua tu perkataan yang bermaksud, jemu, jelak, bosan dengan sesuatu. Jemu, jelak dan bosan up to the point yang kita dah immune dengan benda tu.

Dan aku rasa, mua tu, sesuai kalau aku aplikasikan kepada Konflik Gaza sekarang ni. 60 tahun lebih dah Israel dan Palestin berperang. Berbunuhan. Perlukah kita beri perhatian lagi? Perlukah kita membantu? Selama hari ni, kita tak membantu ke? Kalau kita ada membantu, kenapa mereka masih berperang dan berbunuhan?

Mua tu mungkin salah satu proses desensitisation. Kita dah mua, kita dah jelak dihadapkan muka anak-anak Palestin berdarah-darah. Kita dah bosan tengok bayi-bayi yang dibalut kapan. Kita dah jemu tengok perang orang yang berterusan. Perlu ke aku kisah pasal semua ni?

Aku tak boleh jawapkan untuk korang. Tapi kalau aku boleh bersuara, dan kalau korang sudi mendengar, tolonglah ambil kisah. Tolonglah ambil peduli. Walaupun dengan peduli tu, perang masih berterusan. Walaupun dengan peduli tu, kematian terus bertambah.

Sebab peduli itu lebih baik daripada tidak peduli.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...